@article { author = {Salimi, J. and Maknoon, R.}, title = {Adaptive capacity of Urmia Lake Restoration National Committee}, journal = {Iran-Water Resources Research}, volume = {14}, number = {4}, pages = {45-58}, year = {2018}, publisher = {Iranian Water Resources Association}, issn = {1735-2347}, eissn = {2476-7360}, doi = {}, abstract = {According to different indexes Iran is facing with the water crisis. The climate has been changed and the previous methods and approaches are no longer sufficient to deal with Iran's wicked water problem. Solving the water crisis requires adopting with new climate and water resource situations. This paper distinguishes between water scarcity as a climatic phenomenon and a water crisis. Water crisis is the crisis of water governance which is not able to deal effectively with water scarcity. From the governance point of view, there are some institutions, formal or informal, which formulate the water policies and implement them so governance reform can be done through regulating and capacity building of these institutions. This paper with the aim of evaluating the one of formal water institution in Iran would introduce the Adaptive Capacity Wheel Model. The Model has 6 dimensions and 22 criteria for evaluation of the capacity of an institute in dealing with new condition and change. Urmia Lake Restoration National Committee is the case of this study and the result of evaluation show the low capacity of this institute for adoption.}, keywords = {Water Governance,Capacity building,Adaption,Institute,Adaptive Capacity Wheel}, title_fa = {ظرفیت سازگاری کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه}, abstract_fa = {به گواه بسیاری از شاخص‌ها ایران به ‌شدت با بحران آب مواجه است و کشور وارد مرحله جدیدی از شرایط اقلیمی شده که دیگر نمی‌توان با تصورات و روش‌های گذشته به مواجهه با مسئله بدخیم1 آب پرداخت. حل بحران آب نیازمند پذیرش و سازگاری با شرایط جدید منابع آبی است. البته این مقاله میان کم‌آبی به عنوان یک پدیده اقلیمی و بحران آب تفاوت قائل می‌باشد و بحران را نتیجه ناکارآمدی نظام حکمرانی آب در مواجهه با کم‌آبی می‌داند. از منظر حکمرانی نهادهای رسمی و غیررسمی به تصمیمات و سیاست‌های حوزه آب شکل می‌دهند و آن‌ها را درست یا غلط به اجرا می‌گذارند. اصلاح حکمرانی آب در واقع تنظیم و ظرفیت‌سازی در این نهادها برای کارآمدی می‌باشد. این مقاله با هدف ارزیابی یکی از نهادهای حکمرانی آب کشور، به معرفی و استفاده از مدل چرخ ظرفیت سازگاری2 می‌پردازد. این مدل 6 بعد و 22 معیار دارد و ظرفیت نهادهای حکمرانی برای اعمال تغییر در رویه های قبلی و سازگاری با شرایط جدید را می‌سنجد. کار-گروه ملی نجات دریاچه ارومیه به عنوان مورد مطالعه در این مقاله ارزیابی شده و نتایج حاکی از ظرفیت پایین این نهاد برای تغییر رویه های جاری و سازگاری با شرایط جدید است.}, keywords_fa = {حکمرانی آب,ظرفیت سازی,تطبیق پذیری,نهاد,چرخ ظرفیت تطبیق پذیری}, url = {https://www.iwrr.ir/article_61894.html}, eprint = {https://www.iwrr.ir/article_61894_b601cf504564917f11c1c43cf78e6de8.pdf} }