TY - JOUR ID - 16696 TI - نیازسنجی آموزشی شرکت مدیریت منابع آب ایران، براساس روش استاندارد مهارت JO - تحقیقات منابع آب ایران JA - IWRR LA - fa SN - 1735-2347 Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 8 IS - 3 SP - 77 EP - 82 KW - نیازهای آموزشی کارشناس حفاظت رودخانه و سواحل KW - نیازسنجی آموزشی KW - استاندارد 10015 DO - N2 - بررسی نتایح تحقیقات مربوط به ممیزی سیستم‌های آموزشی براساس استاندارد بین المللی ایزو 10015، بیانگر آن است که یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی برنامه‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان، عدم به کارگیری روشها و تکنیک‌های نیازسنجی آموزشی دقیق و عینی می‌باشد. شواهدی مانند انتخاب سلیقه ای و شناسایی نیازهای غیر ضروری کارکنان، برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی غیرمرتبط، زوال اعتماد و کاهش مشارکت کارکنان و مدیران در برنامه‌های آموزشی ، عدم پرورش شایستگی‌های مدنظر سازمان و اتلاف منابع مالی گویای این مدعا است. از اینروی گرچه در سالهای اخیر پیرامون مقوله نیازسنجی آموزشی مطالب فراوانی به رشته تحریر در آمده است ، با این حال ضرورت دارد تا مسئولین و کارشناسان آموزشی با توجه به اهداف ، دامنه بررسی ، بودجه ، زمان و تیم نیازسنجی آموزشی ، در چارچوب استراتژی و جهت گیری‌های کلان سازمانی اقدام به انتخاب و بکارگیری تکنیکی مناسب برای شناخت نیازهای آموزشی خود نمایند.به همین منظور اقدام به شناسایی نیازهای آموزشی 160 عنوان شغلی شرکت مدیریت منابع آب ایران از طریق روش استاندارد مهارت  شده است. در این مقاله تلاش می‌شود تا در چارچوب  ارائه نتایج شغل کارشناس حفاظت رودخانه‌ها و سواحل به عنوان یکی از مشاغل مورد بررسی ، روش نیازسنجی آموزشی استاندارد مهارت تشریح گردد.  UR - https://www.iwrr.ir/article_16696.html L1 - https://www.iwrr.ir/article_16696_bc3ec857075e3741d4b9a6271020bedd.pdf ER -