@article { author = {Moharrami, H and Salehi Neishabouri, S. A and Foroughi, Abdolmahdi}, title = {Optimal Design of Differential Surge Tanks}, journal = {Iran-Water Resources Research}, volume = {4}, number = {1}, pages = {59-69}, year = {2008}, publisher = {Iranian Water Resources Association}, issn = {1735-2347}, eissn = {2476-7360}, doi = {}, abstract = {One way to reduce the effect, of water hammer in hydraulic conduits is to build a proper surge tank. Surge tanks dissipate the mass oscillation and reduce the transmitted pressure into hydraulic conduits. The design of Differential Surge Tanks usually includes the proper determination of diameter of the main tank and the riser, the heights of the main tank and the riser, and the area of orifices such that they guarantee the acceptable hydraulic performance. In this paper, the design of differential surge tanks has been formulated in the form of an optimization problem in which the objective function is to minimize the total cost. Hydraulic conditions that have to be satisfied for a good performance of the system, comprise the constraints of the problem. The optimization problem has been solved using the Barrier method. The outputs are the basic design parameters that make detailed design of surge tank possible. To show the capabilities of the method, the surge tank of Appalachia dam has been designed by the proposed algorithm and compared to similar design of other research.}, keywords = {Differential Surge Tank,Hydro-plant,Optimal design}, title_fa = {طراحی بهینه مخازن موج‌گیر دیفرانسیل}, abstract_fa = {یکی از راههای کاهش پدیده ضربه قوچ در مسیر خطوط انتقال آب نیروگاههای آبی، احداث مخزن موج‌گیر در مسیر انتقال آب می‌باشد. مخازن موج‌گیر باعث استهلاک نوسانات جرم‌ گردیده و سبب می‌شوند که امواج فشاری کمتری به داخل تونل کم فشار منتقل گردد. طراحی مخازن موج‌گیر دیفرانسیل معمولاً‌ شامل تعیین متناسب قطر مخزن موج‌گیر، قطر لوله رایزر، تراز سرریزی رایزر، ‌ارتفاع مخزن موج‌گیر و سطح مقطع روزنه‌ها می‌باشد، به نحوی که عملکرد هیدرولیکی قابل قبولی را ارائه نماید. در این مقاله مسئلة طراحی مخازن موجگیر دیفرانسیل در قالب یک مسئلة بهینه‌سازی فرموله شده است. در این فرمول‌بندی کل هزینه‌های اجرایی بعنوان تابع هدف اختیار شده است که باید حد اقل شود و ضوابط طراحی و الزامات شرایط هیدرولیکی مسئله بعنوان شروط مسئله بصورت قیود در مسئله وارد شده‌اند. حل مسئله به روش تابع جریمه داخلی صورت می‌گیرد. خروجی‌های مسئله عبارتند از مشخصه‌های اصلی طراحی که با آن طراحی اجزاء‌ مخزن صورت می‌گیرد. برای نشان دادن قابلیتهای روش، مخزن موجگیر سد آپالاچیا که مشخصات آن در دسترس می‌باشد طراحی بهینه شده و با نتیجة‌ حاصل از کار محققین دیگر،‌ مقایسه شده است.}, keywords_fa = {مخزن موجگیر دیفرانسیل,نیروگاه آبی,طراحی بهینه}, url = {https://www.iwrr.ir/article_15633.html}, eprint = {https://www.iwrr.ir/article_15633_143ff4e7b2c7acef08aedae90c70ff7d.pdf} }