@article { author = {Drikvaandi, Kh and Fathi- Moghadam, M and Masjedi, A and Bina, M}, title = {Evaluation Effect of Density and Flaxibility of Non-Submerged Vegetation on River Banks and Floodplains on the Friction Factors}, journal = {Iran-Water Resources Research}, volume = {8}, number = {2}, pages = {24-35}, year = {2012}, publisher = {Iranian Water Resources Association}, issn = {1735-2347}, eissn = {2476-7360}, doi = {}, abstract = {Friction coefficients of river banks and floodplains are influenced by two major factors which are the flow conditions and the characteristics of vegetation. The most important parameters of vegetation characteristics are its density and flexibility. Many research focused on the effects of vegetation on the friction factors of rivers and floodplains. Less attention has however been given to the effect of vegetation density. This research was performed using laboratory flume and three kinds of Non-Submerged vegetation, to evaluate the effect of the density and the flexibility of vegetation on friction coefficients. The effect of these parameters on friction factors was investigated in four density conditions. This research revealed a linear relationship between the friction coefficients and the vegetation density. For same flow conditions; same velocity and same depth of flow (submerge ratio), the amount of friction coefficient for the less dense vegetation was seven to ten percent less than that of the dense condition. Also in same flow and vegetation conditions, different friction factors were obtained because of the difference between flexibility of vegetation.      }, keywords = {Vegetation,friction factor,Density,Flow conditions,flexibility,Non-submerged}, title_fa = {بررسی اثر تراکم و انعطاف‌پذیری پوشش گیاهی روی ضرائب زبری در سواحل رودخانه‌ها و دشتهای سیلابی درحالت غیر مستغرق}, abstract_fa = {ضرایب زبری در سواحل رودخانه‌ها و دشت‌های سیلابی تحت تأثیر دو عامل عمده یعنی شرایط جریان و مشخصات پوشش گیاهی است. در این میان یکی از مهمترین پارامترهای مشخصات پوشش گیاهی بحث تراکم و انعطاف پذیری آن است. تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه اثر پوشش گیاهی روی ضریب زبری در سواحل رودخانه‌ها و دشتهای سیلابی انجام شده اما بحث تراکم گیاهی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور این تحقیق جهت بررسی تاثیر تراکم و انعطاف پذیری پوشش گیاهی روی ضرائب زبری  انجام شد. در بررسی که با استفاده از  مدل آزمایشگاهی روی سه نوع پوشش گیاهی در حالت غیر مستغرق انجام شد اثر آنها روی ضریب زبری در چهار حالت تراکم مورد بررسی قرار گرفت. از نتایج این بررسی می‌توان به تغییرات خطی ضرائب زبری نسبت به میزان تراکم اشاره کرد. میزان کاهش ضریب زبری در هر تراکم گیاهی، بطور متوسط بین هشت الی ده درصد نسبت به حالت متراکم تر در شرایط یکسان جریان یعنی سرعت و عمق جریان (درصد استغراق) بدست آمد. همچنین در سرعت‌های و تراکم یکسان، بدلیل انعطاف پذیری متفاوت پوشش گیاهی ضریب زبری متفاوت بدست آمد.}, keywords_fa = {پوشش گیاهی,ضریب زبری,میزان تراکم,شرایط جریان,انعطاف پذیری,غیرمستغرق}, url = {https://www.iwrr.ir/article_17451.html}, eprint = {https://www.iwrr.ir/article_17451_4ff77de9e26fd7e0c1cadabb9f8ed502.pdf} }